Uberan.eusen Komunitatea sailean argitaratua: http://uberan.eus/?komunitatea/Txema/item/12481
Huts neukan urdaila
botatzear nengoen. Behazun kirats oldeak nabaritu nituen zintzurrean gora aho
sabairaino uhin igotzen. Ez nion Etxepareri damutzea galdatzen, borrokalari
sutsu moduko erantzunik ez niri egitea baizik, jendetasun eta malgutasun
gehiagoren erakustea, hots. Totalitarismoa, beltza edo zuria, azpatzen zuten
diskurtsoez asea nintzen. Bat nentorren alabaina Hannah Arendtekin: hizkuntzak
ez zuen hobenik, baina bego aitorra niretzat, ideologiaz kutsatu, tatxatu eta
zikindu mintzaira honek gogaitzen ninduen. Perpausak egundainokoan adjektiborik
gabe formateatzen zituen euskaldun arruntak, sentimenduen eta ikuspuntuen
alorrean bederen, izakiak hizkuntzatik kanpo geratu behar bailuen. Euskararen
tragedia zen oro har: mintza bedi, ofizialtasuna lortu beza redios, bai horixe,
baina ez dezala sekula deus erran, deus erran bereziki haragiaren ikaraz,
politika mailako dudaz edo erakunde zein elkarte sakrosainduetako zorri-zakuez.
Espektroa genuen harilkatzen.
Izugarri gozatu dut Itxaro Bordaren
eleberri honekin, hori doala aurretik. Gozatu dut oraingoan BOGA-BOGArekin
lehengoan ere I.B.ren gainontzeko gehienekin egin bezala, egile izugarri oparo,
irudimentsu eta zorrotza delako, badu edozein idazlek derrigor izan beharreko
estilo propio eta bere kasuan gainera berezi-berezia.
Gozatu dut Ezpeldoi inspektorearen nondik
norako ez hain argiekin, ustez jenero nobela izanda ezin ageriago baita jeneroa
berriro ere aitzakia baino ez dela denetarik jorratzeko, batik bat Baionako
karriketako giroa zein protagonistaren hainbat barne kezkak betiere bere
inguruko iragan zein orainarekin lotuak. Betiko lez txukun-txukun egiten du
Itxarok, ezin besterik esan istorioaren gorabeherak hain malkartsuak eta
askotan ere ustekabekoak direlarik. Baina, baldin badago zerbait liburu honetan
gure gaur egungoari begiratu zorrotz, agian nekatu eta betiere oso kritiko bat,
bai gure gizarte europear edo mendebaldarari egindakoa zein Baiona edo
Iparralde inguruko euskal munduari, baita lesbianen arteko harremanei buruzko
zenbait zertzelada gazigozo emango digu ere, ETAren iragan ilun zein gaur
egungo armen uztearekikoak, gogoeta benetan xamurra eta sakona, besteak
beste iraganean egindako edota hartutako jarreretan errepatzekotan. Eta hau guztiau ere gutxi ez bailitzan Alemania edo Donosti
alderantz ere eroango du bere protagonista auskalo zein egiaren bila.
Bestalde,
baldin badago I-B.ren liburuetan erakartzen nauen beste osagarri bat hori da
ezin txukunagorik, harrigarriagorik egia esan, erabili edo asmatzen duen
hizkera. Badakizu bere liburuetan Iparraldeko euskal kutsuarekin topo eginen
duzula nonnahi, kosta eginen zaizula zenbait pasartetan aurrera egitea bertan
agertzen diren hitz haunitzen esanahia igarri beharrean egongo zarelakotz,
hiztegira zuzen-zuzen jo behar izanen duzula, ikastolan edo antzina ikasi edo
agian noizbait bakarrik liburu edo testuren batean ikusitako hitz zein aditz
andana gogora ekarri behar izanen dituzula halabeharrez. Aukera paregabekoa,
beraz, zure euskara maila eguneratzeko edo, aberasteko adina. Merezi du
ahalegina egitea hizkera hori ezinbertzekoa baita Itxaro Bordaren idazgiroan
murgiltze aldera. Izan ere, bere hizkera istorioaren osagarri saihestezina da ezinbertzez,
irakurtzeari ekin orduko antzematen baituzu non zauden, nortzuen artean, EHren
aniztasuna gogoratzen zaituen ipar kutsua.
Merezi
du ahalegina, bai noski, baina BOGA-BOGA irakurritakoan neke-neke eginda zaude,
hain zuzen ere Hasier Etxeberriaren EULIEN BAZKA ekiteari inondik ere egin
behar ez duzun esfortzua ren aldean. Badirudi H.E.ren liburua zuk bikain,
normal, erraz, arrunt, uler dezakezun euskara dela. Bertzela erranda, erdaraz
Ego Amerikako idazle baten liburu baten gaztelania edo Quebec edo Mendebal Afrikako
idazle beltz baten frantsesa balira bezalakoak. Orduan gogoeta egin eta
zera ondorioztatu behar duzu, badirela bi euskara mota nagusi, sikieran
ikastolakume edo hiri handietako euskaldun gazte ghienenen artean, Hegoaldekoa
zein Iparraldekoa, gainontzeko betiko euskalkiak egiatan bitan urtu balira
bezala batuaren eraginez eta ezari-ezarian. Orduan ere bigarren gogoeta baten
premia, eta beste ondorio bat, euskarak irautekotan Hegoaldeko eskolako
hizkeraz izanen da halabeharrez, zeren eta Iparraldeko euskararen kinka larria
ontsa ezagututa bertan laster desagertuko dela aitortu behar baitugu, hots,
gaur egun ia inork euskaraz egiten ez duela euskalguneetan ere, bazoazela
Iparraldeko edozein ustezko euskaldun herritara eta izugarri kosta egiten
zaizula bertako norbaiten ezpainetan euskara atzematea, egia erranda guztiz
errazagoa dela halakorik Gasteiz eta Iruñeako karriketan topatzea. Zer dela
eta? Bada, behiala Araba edo Nafarroa gehienean suertatu bezala, nagusi anitz
eta anitzek kataia hautsi egin duelakotz beraien seme-alebei euskara
transmititu egin ez dielakoz. Euskara azkenetan dago Iparraldeko euskualdun
herri gehienetan plazatik aldendu egin dutelakoz. Eta hau guztiau arestian ugaritu
eta hedatzen hasi diren ikastolak tartean, ikastolak berak gainbehera honen
sintoma baino ez bailiran. Gehiegiekeria galanta nirea, bero-beroa agian, zirikatzailea?
Baliteke, baina Itxaro Bordari berari hor nonbait irakurria diot berak ez
dakiela etorkizunean bere inguruko irakurleak izanen ote dituen ala Hegoaldekoak
soil-soilik. Guttienez latza, kezka/negargarria, oso.
No hay comentarios:
Publicar un comentario